Historianaprawde.pl

Poezja i gitara czyli nieoczywista książka o muzyce, historii i patriotyzmie

Szacowany czas czytania: ...

Na rynku wydawniczym nakładem Wydawnictwa Brda ukazała się książka Radosława Anasza pt. Poezja i gitara. Motywy patriotyczne i historyczne w muzyce. Jest to ciekawa analiza twórczości muzycznej w której przeplatają się wątki historyczne i uniesienia patriotyczne.

Na rynku wydawniczym mamy wiele książek o tematyce muzycznej, patriotycznej czy też historycznej. A co gdyby połączyć te tematy i przeanalizować wpływ historii i patriotyzmu na muzykę? Zapewne taki właśnie pomysł przyświecał Radosławowi Anaszowi, który dzięki współpracy z Wydawnictwem Brda opublikowałem swoją pierwszą książkę pt. Poezja i gitara. Motywy patriotyczne i historyczne w muzyce.

Publikacja powstała na bazie pracy magisterskiej obronionej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Muzyka towarzyszy ludziom od początków dziejów. Tworzono ją od czasu, kiedy to człowiek nauczył się wykonywać różne narzędzia, a przy ich wykorzystaniu instrumenty. Dźwięk muzyki rozbrzmiewał w uszach od czasu ich narodzin, poprzez śluby, pogrzeby, wybory nowego władcy czy podczas konfliktów, wykorzystywano jej dźwięki do ewakuacji miast i wiosek. Również imprezy sportowe były rozgrywane przy dźwiękach trąb lub bębnów. Przez te wszystkie wieki ewoluowała: od zwykłej fujarki, fletu, lutni do gitar elektrycznych czy syntezatorów, które mogą w dzisiejszych czasach zastąpić prawie każdy instrument. Jakby nie patrzeć, muzyka jest tą częścią składową historii, która przetrwała wszystkie epoki aż do naszych czasów – czytamy we wstępie,

Autor w kolejnych rozdziałach, których jest łącznie cztery opisuje strajk w Radomiu, który według niego rozpoczął nowy okres w polskiej muzyce, przedstawia artystów i całe zespoły, skupiając się na fenomenie bardów. W jednym z rozdziałów opisuje Festiwal Piosenki Żołnierskiej, który odbywał się w Kołobrzegu w latach 1968-1989. Pokazuje występujących artystów, analizuje wykonywane utwory, ale nie pomija również ideologii i propagandy partyjnej, która towarzyszyła Festiwalowi przez cały okres jego istnienia.

Na koniec w ostatnim rozdziale Anasz przedstawia muzykę współczesną. Interpretuje w tym rozdziale wiersze pokolenia Kolumbów.

Jest to pierwsza tego typu analiza na polskim rynku książki oraz na rynku muzycznym. Publikacja Radosława Anasza łączy te dwa światy, dlatego tym bardziej godna jest polecenia.

Nasz portal objął publikację patronatem medialnym.

 

Skip to content